CLICK!

* Iklan BEST untuk di'klik' *

* SEARCH.. *

Loading...

Thursday, June 23, 2011

* Cara membuat PES CILI...

Kadang2 dalam resipi, aku akan sebut tentang PES CILI... PES CILI ni bukannya ade dijual kat kedai..yg kat kedai tu cili giling.... (mak aku kata JANGAN beli cili giling yg dijual coz cili yg dipakai tu bukannya yang ELOK...lagipun, cili giling tu xFRESH & xSEDAP!)


So, cara membuat PES CILI...

Senang je.....

Kita perlukan......

:: Cili merah dan......... ::

:: cili kering... ::


Haaa... 2 jenis cili ni je yg dipakai..

Pastikan cili merah tadi fresh & dah dibasuh.....
Cili kering tu plak, pastikan pakai cili kering yg kurus2 (ade gak yg saiznya lebar2 skit...yg tu xsedap coz xpedas...baunya pon xsedap sgt) Cili kering tu korang kna rendamkan dalam air panas sampai dia kembang semangkuk mcm yg aku buat dalam gambar kat atas nih...lepas dah kembang tu, kita kna tos dan buang airnya....


OK...cara nak buat PES..

Kita campurkan cili2 tu semua & BLEND...
Tambah air siiiiiiiiiiiiiiiikit je... (utk memudahkan proses mem'blender'..)

Pastikan kita teruskan proses tu sampailah semua cili tu HANCUR termasuk biji cili...Mak aku kata klu biji cili tu xhancur dan kita mkn biji tu, ia bleh wat kita kna sakit appendiks...


Haaa...dah SIAP...
Letak pes ni dalam bekas tertutup & simpan dalam PETI SEJUK..
Korang boleh pakai bila2 masa korang nak!

3 comments:

  1. kalau buang biji cili siap2 bole tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau buang biji tu siap2, nnti pes cili ni xpedas....

      Delete
  2. Alamak! Tersilap lah pulak, saya pi blend biji saja, cili saya buang! Labu! Labu!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yeay..Happy Birthday!

Daisypath Happy Birthday tickers